Verantwoordelijkheid

‘Je draagt grote verantwoordelijkheid’ wordt wel eens tegen me gezegd. En inderdaad. Een gemeentebestuurder draagt deze. En een goed bestuurder loopt daar ook niet voor weg. Datzelfde geldt voor raadsleden. Het zijn inwoners van onze gemeente die bereid zijn een verantwoordelijke taak op zich te nemen.
En dat is anno 2015 nog niet eens zo gemakkelijk. Immers, waar begint verantwoordelijkheid? En waar houdt deze op? Afgelopen periode ben ik in de politieke context van Lisse een paar keer tegen die vraag aangelopen. Drie voorbeelden.
Afvalinzameling
Dit college en deze raad hebben participatie door inwoners hoog in het vaandel staan. Bij het tot stand komen van het afvalstoffenbeleidsplan hebben we dit middel ingezet en de inwoners geraadpleegd. Dat heeft geleid tot een voorstel aan de raad. Uiteindelijk heeft de raad het collegevoorstel geamendeerd en besloten tot een wijziging.
Los van de ontstane discussie of deze aanpassing nu wel of niet in lijn was met het participatietraject, kwam bij mij de vraag boven: in hoeverre is een raadslid (moreel ) verplicht de uitkomsten van een participatietraject te volgen? Mag je zeggen als raadslid: ik ben in eerste plaats verantwoordelijk voor mijn beloftes aan mijn kiezers; en daarom volg ik (mocht er sprake zijn van strijdigheid) niet in eerste plaats de uitkomst van het participatietraject, maar volg ik mijn partij- cq verkiezingsprogramma?
Ik meen van wel, het vraagt echter wel zorgvuldige communicatie met inwoners, bij voorkeur voorafgaand aan een dergelijk traject. En daarin valt nog genoeg te leren!
Vrachtwagen parkeren
Toen ik anderhalf jaar geleden aantrad, kreeg ik een dossier op mijn bureau: vrachtwagen parkeren. De gemeente zou plekken moeten realiseren voor vrachtwagens. Ik heb toen opdracht gegeven dit probleem te inventariseren. Wat bleek: veel vrachtwagens (niet alle) waren van bedrijven uit omliggende dorpen. De oplossing mocht €160.000,- kosten. Het riep bij mij vragen op: waarom niet parkeren op het terrein van de baas, een kwartiertje rijden verderop? Waarom niet parkeren bij de buurgemeente, nog geen 10 minuten rijden, op een groot terrein dat daarvoor beschikbaar is? Waarom is het voor miljoenen Nederlanders heel gewoon om een half uurtje of langer naar hun werk te rijden en voor vrachtwagenchauffeurs in Lisse niet? Ik begrijp natuurlijk het gemak van een plek in de buurt, maar… is de gemeente hiervoor verantwoordelijk?
Wateroverlast
In de van der Veldstraat is sprake geweest van grote wateroverlast. Heftig voor de gezinnen die er mee te maken hadden! De gemeente heeft een zorgplicht. Daarom is er uitgebreid onderzoek gedaan. De uitkomst: 5 scenario’s, variërend van €850.000,- tot ruim 3 miljoen. Waar begint de verantwoordelijkheid van de gemeente? En waar eindigt deze?
Ik heb geen pasklaar antwoord.
Dat neemt echter niet weg dat ik wel verantwoordelijkheid draag. En dat neemt evenmin weg dat u mij daar op mag aanspreken. Graag zelfs. Want juist als we hierover in gesprek blijven, ontdekken we misschien een begin van een antwoord.
Evert Jan Nieuwenhuis