Beschouwing 2008 – 2011

dinsdag 20 november 2007 21:33

Vz. Dat was wel even wennen, deze nieuw opgezette begroting. En hoewel we in het proces om hiertoe te komen onze bijdrage konden leveren, waren we toch benieuwd naar het resultaat. Welnu, dat mag er zijn. Compliment aan allen die hieraan hun steentje hebben bijgedragen.
Deze nieuwe opzet kostte overigens wel de nodige extra tijd om alle cijfers en feiten een plaats te kunnen geven. Maar ook daar hebben we ons doorheen geworsteld. Slechts één puntje van kritiek: helaas werd een te groot aantal indicatoren niet met een duidelijk cijfer aangegeven.

De begroting 2008 en de meerjarenraming tot 2011 zien er ogenschijnlijk goed uit met alleszins acceptabele positieve verwachte resultaten. Geen vuiltje aan de lucht dus. “Mijn liefje, wat wil je nog meer”?

Welnu, wat wij nog meer willen, dat hoort u zo dadelijk van mij.
Maar vooraf eerst een beschouwing over het algemene beeld:

Bij de aanvang van deze coalitieperiode heeft de fractie SGP – ChristenUnie aangegeven te hechten aan een “Waarde(n)vol Lisse”. D.w.z. een Lisse, waarin niet alleen het financiële belangrijk is, maar waar ook aandacht en respect is voor waarden en normen en gericht op het welzijn van onze inwoners. En wat dat betreft weten wij ons geïnspireerd door de Bijbel, als het Woord van God. Het is ons duidelijk dat het niet eenvoudig is dit herkenbaar in een begroting tot uitdrukking te brengen. Daar zullen we deze begroting dan ook niet aan toetsen.
Wel behoort een begroting meer te zijn dan de bekende ‘brood en spelen’ van de Romeinse keizer Julius Caesar. En ook daar bent u goed in geslaagd. Naast het brood en spelen, in de vorm van veel goede voorzieningen, krijgt ook veiligheid, gezondheid , cultuur en het sociale de nodige aandacht. Ogenschijnlijk dus een goede begroting.
Het college geeft aan weer wat vet op het lijf te hebben. Dit zou weer ruimte bieden dat ad hoc bedragen voor allerlei doeleinden ter goedkeuring worden voorgelegd. Ook nu het Lisse financieel weer voor de wind lijkt te gaan blijft onze visie: keuzes maken, budgetdiscipline en afwegen.
“Politiek bedrijven is keuzes maken” wordt vaak beweerd. Ik zeg dan liever: “Besturen is keuzes maken”. Zo heeft ook ons college, mede aan de hand van de eerder door de raad vastgestelde kadernota, keuzes gemaakt. Veelal op basis van ingezet beleid, dan wel wettelijke taken of noodzakelijk onderhoud en investeringen. Staat u mij toe dat ik bij enkele van die keuzes een kanttekening plaats, dan wel een wijziging voorstel.
De begroting volgend kom ik dan tot de volgende opmerkingen.

Dienstverlening:

De reorganisatie wordt door ons met belangstelling gevolgd en moet succesvol worden afgerond. Uw ambitie om te komen tot een waarderingscijfer 7 kennen we al sinds dit college in 2006 aantrad. Met het invoeren van de benodigde cultuuromslag hoeft, wat ons betreft, niet gewacht te worden tot 2008. Daar had u wel eerder mee mogen beginnen. U bent er nog niet helemaal. Te vaak horen we nog klachten over de communicatie of het niet of te laat beantwoorden van brieven. Kortom, die 7 lijkt mij nog ver weg.

Ruimte en wonen:

Het lijkt een structureel verschijnsel dat projecten, en met name die te maken hebben met R.O. en W.W.B., vertraging oplopen. De les die hieruit geleerd kan worden is dat in veel gevallen te optimistisch wordt gepland. Er wordt onvoldoende rekening gehouden met tegenvallers en in voorkomende gevallen worden bewoners geconfronteerd met langere overlast. Het is in dit geval aan te raden een wat meer realistische planning aan te houden. Denk u hier vooral ook aan uw waarderingscijfer.
De extra € 28.000 voor handhaving blauwe zone, waartoe middels een amendement van D66 bij de behandeling van de kadernota is besloten, is, hoewel ondergebracht bij Ruimte en Wonen, niet zichtbaar verantwoord in dit programma.

Economie en Toerisme:

Plannen met betrekking tot een ondernemersfonds worden door ons in beginsel gesteund. Wel vragen wij uw aandacht voor het agrarisch bedrijfsleven om daarmee goede afspraken te maken. Zij hebben hun eigen vaktechnische- en belangenbehartigende organisaties en een dubbele contributie lijkt ons niet gewenst. Uw raadsvoorstel terzake zien wij met belangstelling tegemoet en wijzen u bij voorbaat op een gedegen juridische controle i.h.k. van de algemeenverbindendheid.
W.b. de toeristenbelasting zal een eventuele verdere verhoging alleen onze steun kunnen krijgen wanneer aangetoond kan worden dat i.h.k. hiervan extra kosten worden gemaakt, dan wel extra doelen worden benoemd waarmee kan worden ingestemd.

Cultuur en Sport:

Nadat de laatste jaren de sport in ruime mate aan zijn trekken is gekomen is o.i. nu de cultuur aan de beurt. En dan met name die cultuur, waarbij oude, historische waarden worden bewaard en gekoesterd. Wij denken hierbij aan het aanwijzen van één of meer beschermde dorpsgezichten en het toekennen van Gevelsubsidie. Wat die Gevelsubsidie betreft heeft wethouder Mesman bij de behandeling van de kadernota aangegeven dat hij zou onderzoeken hoe het hier mee staat. Omdat we hier sinds die tijd niets meer over gehoord hebben willen we vanavond, middels een motie het college oproepen hier voor het zomerreces met een voorstel te komen. Datzelfde middel willen we ook inzetten om te komen tot één of meer beschermde dorpsgezichten.

Bestuur en Bedrijfsvoering:

Ook dit programma staat volop in de belangstelling en het proces om te komen tot een efficiënte en effectieve organisatie wordt door ons met veel belangstelling gevolgd. Uitgegaan wordt van een organisatie met 135 fte, vanaf 2012. Ik hoop het echt nog mee te maken.
Echter, in de raad van september hebben we bij de beschikbaarstelling van extra middelen t.b.v. externe inhuur met elkaar vast kunnen stellen dat indikking van de organisatie onherroepelijk leidt tot structurele inhuur van externen. Het is te hopen dat en wij roepen daartoe het college op of in deze extra behoefte in gezamenlijkheid met Hillegom en Noordwijkerhout kan worden voorzien..



Grondexploitatie en de verevening van resultaten.

Vz, niet zonder oorzaak voor het laatst bewaard. Hier wenst onze fractie andere keuzes te maken dan de ons voorgestelde. Uitgaande van de verstrekte gegevens stellen wij vast dat een bioscoop op het Raadhuisplein ons als gemeente € 3.8 miljoen aan gemeenschapsgeld zal gaan kosten. Dit betekent dat het verwachte positieve resultaat van Geestwater (€ 4.7 miljoen) bijna geheel op gaat aan de realisatie van een bioscoop. Wanneer je dit zo zwart op wit leest, dan kun je je ogen toch niet geloven. € 3.8 miljoen, waar zijn we mee bezig?
Natuurlijk weet ik dat bij de kaderstelling bij meerderheid is gekozen voor een bioscoop. Maar toen hadden we nog het plan van Proper Stok voor ogen, waarbij een bioscoop budgetneutraal werd voorgehouden.
Anderzijds is het zo dat alle fracties, zonder één enkele uitzondering, zich de laatste tijd sterk gemaakt hebben voor woningen voor starters. Wat is er nu mooier dan het positieve resultaat van de ontwikkeling van een woonwijk ook weer voor het doel wonen te bestemmen. Het exploitatieoverzicht van Geestwater is me (nog) niet bekend, maar bij zo’n groot voorzien positief resultaat moeten er toch, als de politieke wil er is, mogelijkheden zijn om via de inzet van b.v. goedkopere grond de realisatie van echte starterswoningen (€ 130.000) mogelijk te maken. Om die reden wil onze fractie voorstellen om straks bij de vaststelling van het biedboek de bioscoop toch weer ter discussie te stellen en om een gedeelte van de opbrengst van Geestwater te bestemmen voor stimuleringsmaatregelen eigen woningbezit.
Het zal u duidelijk zijn dat onze discussiepunten zijn:
1. Monumentenbeleid
2. Verevening kosten en opbrengsten grondexploitatie




« Terug

Reacties op 'Beschouwing 2008 – 2011'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.